loader-logo
  • مشتری

    لوازم خانگی اسنوا
  • مالک

    گروه صنعتی انتخاب
  • مسئولیت

    مدیر پروژه
  • ماموریت

    تدوین استراتژی برند / توسعه محصول و خدمات
  • سال

    1398
  • چالش اصلی

    برند ایرانی!!!
  • وبسایت مشتری

    www.snowa.ir

اسنوا ابتدا در سال ۱۳۸۴ در کارخانه‌ای به مساحت ۲۵۰۰۰ متر مربع در مورچه‌خورت اصفهان آغاز به کار کرد. این شرکت دارای انواع پرس‌های ضربه‌ای و هیدرولیک ۶۰ تن تا ۱۰۰۰ تن، دستگاه‌های رباتیک الکترومغناطیس رنگ و لعاب، دستگاه‌های تراشکاری خم و برش، تکنولوژی جوش پلاسما برای صفحه‌های رویه اجاق گاز و دیگر تجهیزات مصرفی در هنگام مونتاژ محصول مطابق با استانداردهای داخلی و خارجی است و از نظر حجم تولید می‌تواند روزانه ۱۵۰۰ اجاق گاز ایستاده، ۱۰۰۰ دستگاه کولرآبی و ۱۵۰۰ محصول از سری محصولات توکار را ارائه دهد. محصولات این کارخانه در بازارهای ایران و خاورمیانه عرضه می‌شوند. اسنوا توانسته‌است برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، این امکان را فراهم کند که خریدار بتواند محصولات توکار این شرکت را با رنگ دلخواهش سفارش دهد.

با توجه بدینکه اسنوا بر بسیاری از چالش های فنی و پشتیبانی فائق آمده بود بزرگترین چالش اسنوا ذهنیت مصرف کنندگان ایرانی نسبت به کیفیت کالای ایرانی و خدمات آن بود. آمار خرابی اسنوا در مقایسه با رقبای خارجی نشان میداد که اسنوا دررتبه 2 این صنعت با وجود رقبای نامدار ایستاده بود اما ذهنیت و باور مصرف کننده ایرانی چیز دیگری را تصور میکرد. 

  • تقویت برند اسنوا در ذهن مصرف کننده ایرانی 
  • توسعه محصول و توسعه خدمات
  • توسعه فروش وروشهای توزیع
  • افزایش قدرت برند در سال اول اجرای کمپین
  • افزایش فروش و سهم بازار
  • توسعه شبکه توزیع و روشهای فروش

پروژه هایی که در گروه انتخاب در قالب مدیر توسعه بازارموفق به انجام آن شدیم بسیار متعدد بود. از راه اندازی کال سنتر تا راه اندازی دفاتر بازاریابی منطقه ای و اجرای کمپین های مختلف محصولی و برند اما در اینجا فقط بر روی پروژه بازآفرینی برند مابین سالهای 1392 تا 1394 معطوف هستیم.

طراحی
هدف
استراتژی برند و ارتباطات برند
افزایش مطلوبیت برند
استراتژی توسعه محصول و خدمات
افزایش سهم بازار
کمپین لانچ برند
افزایش آگاهی و محبوبیت برند

چالشی بنام برندِ ایرانی

مطالعات و بازخوردهای متعدد طی سالیان گذشته نشان از وجود یک باورمندی قدرتمند در ذهن مصرف کننده نسبت به برندهای خارجی دارد. این تصور آنقدر شدت یافته است که مصرف کننده ایرانی به یک 2 قطبی برند ایرانی و خارجی رسیده است و این در حالیستکه برخی از برندهای ایرانی در محصول و خدمات فاصله چندانی با برندهای معتبر ندارند. میتوان گفت که این چالش به همان شدت که مرتبط با وضعیت فنی و کیفی محصولات است مرتبط با انگاره های اجتماعی و سبک زندگی و تاریخ ما ایرانیان نیز است.

بخشی از آنچه دنبالش بودیم در این ماتریس نهفته است. جاییکه ده ها پارامتر مدیریت برند در ارتباط با سود برند توضیح داده میشوند. حالا با مدیریت این پارامترها میشود از جنگ قیمتی و اقیانوس قرمز برندها بمرور فاصله گرفت. این برنامه استراتژیک نیازمند حمایت تمام ارکان و سطوح سازمان است

پس از مطالعه و تدوین استراتژی های ارتباطی برند اِسنوا ، برنامه ریزی های توسعه محصول و خدمات و بودجه بندی به مرحله اجرا وارد شدیم.

توسعه خدمات کلید تمایز

با برنامه ریزی دقیق و همکاری منسجم تیم های توسعه محصول و توسعه خدمات فرآیندهای جدید خدمات بدقت تعریف و آماده اجرا گردید. در این ساختار بیش از 150 پروژه در حوزه های مختلفی از کیفیت محصول تا خدمات مرکز تماس و خدمات پس از فروش و .... تعریف شد.ما برای این کار اقدامات گسترده و بسیار پر حجمی را آغاز و برنامه ریزی کردیم. در واقع پروژه برندینگ اسنوا در 10 نقطه تماس (Touch Point) تعریف شد. Visual Identity، Communication، Internal Branding، HR Identity، Quality، R&D، supply cahin و فرهنگ سازمانی، بازاریابی و خدمات ده نقطه تماسی بود که برای پروژه ریبرندینگ اسنوا تعریف شد. هر بخش مدیر و مشاور خود را داشت و تیم مستقلی در آن مشغول به کار بودند.

نقطه کانونی پروژه ها با توجه به استراتژی تعریف شده حرکت و تعادل بود. یعنی در تمامی نقاط کارایی Performance و تعادل اقتصادی Economic balance بعنوان اهداف استراتژیک تمامی زیر پروژه های بازآفرینی برند اسنوا تعریف شده بودند.ما در این مسیر دو شاخصه مهم داشتیم. یکی این که اگر تمایز را روی محصول می ساختیم ناپایدار بود و قابل کپی برداری . بنابر این ما مسیر را بر مبنای کار قدرتمندتر و سخت تر و البته بهتر گذاشتیم. یعنی به جای محصول سازمان را متمایز کنیم. دومین مطلب این که مسئله برند را در سازمان حتی پایین ترین سطوح تعریف کردیم و همه آن ها را نظیر موضوعاتی مثل عملکرد افراد و نگرش ها و ... - به کمیت های قابل اندازه گیری درآوردیم.

پس از سالها کار کردن با مدیرعامل گروه انتخاب اگر میخواستم یک صفت را از میان تمامی صفات وی برجسته کنم آن صفت چیزی نبود جز تغییر. تغییری که مدام مانند موج سطوح مختلف سازمان را طی میکند. درست یا نادرست مهم نیست این بخشی از DNA شخصیت آقای محمدرضا دیانی است.هیچ بخشی از سازمان نیست که برای فردای خود حاشیه امنی داشته باشد. و این حداقل از نظر من در یک کسب و کار چیز بدی نیست.

2 عنصر تغییر و تعادل نمادهای پیشران برند اسنوا انتخاب شدند. تغییری که بدنبال آن یک تعادل خواهد بود. توسعه محصولات اسنوا متمرکز بر بهبود اثربخشی عملکرد محصول و خدمات باید باشد و از طراحی ویژگی های لوکس و ناکارآمد پرهیز میشود . نتیجه این فرآیند عدم پرداخت بهای بالاتر از ارزش محصول خواهد بود یعنی تعادل اقتصادی در خرید کالا. این چرخه یک چرخه صحیح و پر منفعت برای هر دو طرف خواهد بود. در میان این چرخه بی انتها وجود کاراکتر S هویت اسنوا را شکل میدهد. در روزهایی که روی این استراتژی و برنامه ریزی های مرتبط با آن کار میکردم امیدوار بودم سازمان پس از من نیز متعهد به این تفکر باشد.

علی نانگر عزیز در طی این پروژه با صبوری و با شنیدن نکات فنی طراحی برند اسنوا را بر عهده گرفت . تلفیق نماد یین و یانگ با فرمهای اسلیمی و تولد کاراکتر S اسنوا نتیجه این تلاش بود

خدمت از ماست

شروع کمپین بازآفرینی برند با حمایت کامل طرح سرویس رایگان محصولات خانگی اسنوا (حتی غیر گارانتی) شروع شد و با استقبال قابل پیش بینی مشتریان و مصرف کنندگان قرارگرفت .

کمپین های روابط عمومی

با یک برنامه منسجم کمپین های روابط عمومی با محوریت و تمرکز بر اهمیت مصرف کننده و توجه اسنوا به مضامین کیفی اجرا شد.

بیشتر بخواهید

با تکیه بر مفهوم تغییر ( بهبود سبک زندگی بر اساس کارایی محصول /خدمات) و تعادل ( صرفه جویی اقتصادی در مقایسه با کالای خارجی ) کمپین های محصولی نیز نقش خود را شروع کردند.
cropped-my-pic-512-512.png

نکته بسیار مهم در طراحی این کمپین ها آنستکه شعارهای کمپین یعنی “قهرمان خاموش” و ” واقعیتش اینه” هر دو بر مبنای مسیر ارتباطی برند و مبتنی بر جامعه هدف انتخاب شده طراحی شده و همگرا بودند.

-

قبل بعد

Previous

Share On