loader-logo

خلاصه متدولوژی چالشگر

0
مدت مطالعه (سال)
0
فروشنده
0
ویژگی رفتاری
0
شرکتهای مورد مطالعه
نویسنده کتاب فروش SPIN

پروفسور نیل رکهام

این را می‌دانم که شرکت‌های کمی هستند که این یافته‌ها را جدی گرفته و پیاده‌سازی ‌کنند. این شرکت‌ها برد بسیاری خواهند کرد و از ایجاد روحیه چالشگری در تیم فروش خود مزیّت رقابتی مهمی را به دست می‌آورند. همان‌طور که تحقیق SEC نشان می‌دهد ما در عصری زندگی می‌کنیم که نوآوری در محصول به تنهایی نمی‌تواند باعث موفقیت شرکتی شود. اینکه چگونه می‌فروشید از چیزی که می‌فروشید مهم‌تر است. یک تیم فروش مؤثر مزیت رقابتی بادوام‌تری است تا تعدادی محصول خوب

مراحل استقرار چالشگر

1 مرحله اول: ارزیابی بلوغ چالشگری

در این مرحله با استفاده از چک لیستهای ارزیابی، مصاحبه با مدیران و در صورت نیاز جلسات عارضه یابی حضوری مشخص می گردد که وضعیت فعلی سازمان شما تا چه اندازه با معیارهای چالشگری فاصله دارد. در این چهار عامل مورد بررسی قرار می گیرد:

  1. ساختار محصول / خدمت که می فروشید و وضعیت بازار و رقبا ( آنالیز رقابتی)
  2. فرایند فروش سازمان شما (آنالیز فرآیندی)
  3. نحوه ارتباط و تاثیر مدیریت بر فرایند فروش
  4. میزان دلخواه سازی در فرایند فروش
  5. فرهنگ چالشگری سازمانی
2 مرحله دوم: طراحی راه حل

در گام دوم محصول یا خدمت شما برای تبدیل شدن به راه حلی کامل برای مشتریان که نیازهای آنها را برآورده می کند بازطراحی می شود

3 تیم سازی و آموزش

در این مرحله افراد تیم فروش سازمان شما برای چالشگر شدن آموزش می بینند

4 پیاده سازی سبک چالشگری در فرایند فروش

در این مرحله که مهمترین مرحله است ارزش های مورد پسند مشتری، بینش مشتری پسند، مکالمه های نافذ، ریتم سازی، مناسب سازی پیام و سایر ارکان مورد نیاز برای پیاده سازی سبک چالشگر به اجرا گذاشته می شوند

5 فرهنگ سازی

در این مرحله جلوی بروز رفتارهای غیر چالشگرانه، جذب افراد غیر چالشگر و ایجاد رویه های سازمانی که چالشگری را از بین می برند گرفته می شود تا تبدیل به یک فرهنگ سازمانی شود.

مولفین کتاب فروش به سبک چالشگر

متیو دیکسون
برنت آدامسون

متیو دیکسون یک ریاضیدان کاربردی بریتانیایی است که در حوزه الگوریتم های مالی کار می کند. تحقیقات او بر کاربرد مفاهیم به ویژه در حوزه تجارت الگوریتمی و مشتقات آن متمرکز است.

برنت آدامسون یک محقق، نویسنده، مجری، مربی و مشاور مدیران تجاری B2B در سراسر جهان است. برنت که به عنوان داشتن "بزرگترین گوی کریستالی در فروش B2B" شناخته می شود، یکی از نویسندگان پرفروش ترین و متحول کننده صنعت The Challenger Sale و The Challenger Customer است. او همچنین به طور مکرر در نشریات تجاری معروف، از جمله هاروارد بیزینس ریویو، مشارکت می کند.

سوالات متداول

س آیا برای چالشگر شدن سازمان باید نیروهای فعلی را کنار گذاشت؟

خیر چالشگری یک استعداد ذاتی نیست. البته داشتن روحیه چالشگری تاثیر مثبت می گذارد اما قابل آموزش است و برای تیم فعلی برنامه آموزشی در نظر گرفته می شود. همچنین رویه های جذب نیروی انسانی بازنگری می شوند تا از جذب جدید افرادی که با روحیه چالشگری فاصله زیادی دارند خودداری گردد.

س آیا می توانید چالشگری را تنها در بخش فروش ایجاد کرد و باقی افراد سازمان همان روال سابق خود را طی کنند؟

وزن اصلی پروژه روی تیم فروش خواهد بود اما به این منزله نیست که به بقیه کارکنان نیازی نمی باشد. مدیریت ارشد باید هم خودش و هم سایر کارکنان را به فراخور هر مرحله در این پروژه مشارکت دهند.

س ما محصول بسیار ساده ای را می فروشیم و فرایند خرید مشتری از سازمان ما راحت است. آیا نیازی به سبک چالشگر داریم؟

اگر فروش محصول شما بسیار ساده بوده و از پیچیدگی برخوردار نیست، که البته در صنعت B2B عمدتاً اینطور نیست شما به متد های پیشرفته فروش نیازی ندارید. اما توصیه می کنیم قبل از آنکه براحتی به این نتیجه برسید که فروش شما بسیار ساده است با همکاران فروش خود مشورت و کمی تامل کنید.

س آیا می توان در مدت سه ماه این پروژه را اجرا کرد؟

مدت زمان اجرای پروژه با نتیجه گرفتن از آن فرق دارد. بسته به بزرگی و پیچیدگی فروش و نوع محصول / خدمت ممکن است مدت زمان پروژه از سه ماه تا یکسال به طول بینجامد. اما برای نهادینه شدن این متد در کل سازمان و نتیجه گرفتن کامل از تغییر سبک خود به چالشگر باید یک تا سه سال زمان بگذارید.

س تیم فروش ما هم اکنون فروش مناسبی دارد. آیا نیاز است که سبک چالشگری را در آنها ایجاد و تقویت کنیم؟

بحث فروش با سبک چالشگری کمی متفاوت است. چالشگرانی داریم که فروششان کم است. هر قدر شرایط اقتصادی و توان خرید مشتری بدتر می شود، فرایند خرید پیچیده تر گشته ومقاومت بالاتر می رود کم کم داشتن تیم چالشگر ضروری تر می شود. از آنجا که این پروژه زمان بر است موعدش که رسید زمان کافی ندارید که تیم غیر چالشگر خود را در مدت کوتاهی تغییر دهید لذا ممکن است از گردونه رقابت خارج شوید. بهتر است از هم اکنون این سبک را به کار بگیرید. قطعا نتایج فعلی شما ضعیفتر نخواهد شد اما برای شرایط دشوار احتمالی پیش رو کاملا آماده خواهید بود.

س آیا خود ما می توانیم با مطالعه کتاب شما و بدون کسب مشاوره این سبک را ایجاد کنیم؟

اگر دانش کافی در مجموعه شما وجود دارد با سعی و تلاش و مطالعه دقیق کتاب چالشگر می توانید خودتان آن را اجرا کنید. اما از آنجا که سبک چالشگر موضوع جدیدی است و چندان معلوماتی نسبت به آن وجود ندارد این خطر پیش رو است که مفاهیم اشتباه پیاده سازی شوند و نه تنها نتایج دلخواه را نگیرید بلکه کارکنان را نسبت به چالشگری بدبین و دل زده کنند.

س نتایج اولیه ارزیابی سازمان ما نشان داده که فاصله بسیاری با چالشگری داریم. آیا امیدی وجود دارد که این راه را پیش برویم؟

قطعا میزان انرژی و زمانی که باید صرف کنید بیشتر است اما این نکته مثبت را هم دارد که نسبت به دیگران میزان پیشرفت بسیار بیشتری را در سازمان خود تجربه می کنید و این نقطه عطفی در سازمان شما خواهد بود.

س افراد حاضر در سازمان به شدت از شروع این پروژه نگران هستند و در مقابل آن مقاومت می کنند. نگران هستند که مبادا غیر چالشگر شناسایی شوند و امنیت شغلی شان به خطر بیفتد.

در اینجا نقش مدیران مجموعه بسیار اهمیت دارد. چالشگری یک کار سازمانی است نه فردی. به همین منظور شما باید در محیط شرایطی را فراهم کنید که همه مشارکت کنند و چالشگری را یک باید برای بهبود کار خود بدانند نه یک وسیله برای مچ گیری. همه فروشندگان میتوانند چالشگر باشند این یک انتخاب است.

س مدیریت شرکت ما از سبک چالشگر استقبال نکرده و می گوید این روش برای شرکتهای غربی مناسب است.

تحقیقاتی که کتاب چالشگر بر پایه آن استوار است بسیار وسیع می باشد و تنها شرکتهای آمریکایی یا اروپایی را شامل نشده واز آسیا و آفریقا هم نماینده هایی داشته است. طیف بسیار وسیعی از مدیران از اقصا نقاط جهان در این تحقیق حضور داشته اند. لذا این سبک برای تمام سازمان ها مفید است. جالب آنستکه تجربه ما هم نشان داده است که برخی از فروشندگان موفق شرکتها بدون آنکه بدانند شبیه به سبک چالشگر عمل کرده اند.

س پیاده سازی چالشگر چقدر هزینه می برد؟

به غیر از هزینه های مشاوره این سبک برای اجرا نیاز الزامی چندانی به زیرساخت، سخت افزار و نرم افزار ندارد. صد البته که وجود چنین سیستم هایی مثل نرم افزارهای CRM  در تسریع کار و حصول نتایج مفید هستند اما در صورت بضاعت کم سازمان می توان از آنها صرفنظر کرد.

س آیا پیاده سازی سبک چالشگر یک پروژه است که روزی شروع شده و روزی به پایان می رسد یا پیوسته نیاز به مشاوره دارد؟

برای استقرار آن به مشاوره نیاز دارید اما برای نگه داری آن در سازمان می توانید با کسب آموزش این مسیر را خودتان ادامه دهید یا باعقد قراردادی با ما وظیفه نظارت و جلوگیری از به انحراف رفتن مسیر چالشگری را به ما بسپارید.

س ما در سازمان خود CRM داریم. آیا اگر بخواهیم چالشگر را در بخش فروش پیاده سازی کنیم باید CRM را کنار بگذاریم؟

خیر. ابداً سبک چالشگر به منزله بی اهمیت بودن مدیریت ارتباط با مشتریان نیست. اتفاقا اگر CRM داشته باشید از اطلاعات ارزشمندی که در اختیار دارید به خوبی می توانید برای ایجاد عناصر سبک چالشگر و ایجاد سه مهارت اصلی استفاده کنید. در سبک چالشگر تکیه صرف و بیهوده بر تکرار روابط غیر اثربخش برداشته شده و تمرکز روی محورهای جذاب برای مشتری قرار می گیرد.