این بدین معناست که از هر 100 مشتری احتمالی، 68 نفر از آنها بدون اینکه خرید کنند، سبد خرید را ترک میکنند. اگر به جای از دست دادن جذبشان میکردید، درآمدتان شدیدا افزایش پیدا میکرد.
اگر بتوانید بیشتر (و چه بهتر که همه ی) مشکلات مشتری که در بالا بیان شد برطرف کنید، فرآیند پرداختتان را به سرعت بهبود میبخشد.
3. سیاستهای حمایت از مشتری ارائه نمایید
سیاستهای حمایتی مثل دوره ی تنفس 30 روزه، بازپرداخت سریع و غیره، تاثیر چشمگیری بر زمان عالی تجربه مشتری میگذارد.
نمونه عالی این سیاست، Zappos است که با تمرکز روی حمل و نقل و بهره ای که مشتری عایدش میشود در برابر آمازون پیروز شد.
4. عملیات را تسهیل کنید
ساده کردن عملیات میتواند پس انداز قابل توجه ی را برایتان به همراه داشته باشد. این به نوبه ی خود، بدین معناست که سودآوری بالاتر و صندوق پسانداز بزرگتری برای زنده ماندن در جنگ قیمت دارید.
هرچند بهبود راندمان عملیاتی از حوصله ی این مقاله خارج است، ولی در ادامه به بررسی مواردی میپردازیم که با انجام آنها میتوانید عملیات خود را ساده کنید:
- نقشه ی لجستیک تان را بکشید. هر شریک/ حملکننده ای که در بردن محصولات از کارخانه به انبار و رساندن آنها از انبار به دست مشتریان دخیل است، روی نقشه بیاورید.
- روی بهرهوری تمرکز کنید. ببینید آیا کارمندانتان وقتشان را بیهوده صرف فعالیت هایی میکنند که میتوان آنها را به سادگی با اتوماسیون انجام داد یا برونسپاری کرد. آیا به جای ارسال ایمیلها با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، به طور دستی این کار را انجام میدهند؟ آیا تیم بازاریابیتان کانالهای اجتماعیتان را به طور دستی بهروز میکنند یا با برنامه های زمانبندی ارسال پست های اجتماعی را استفاده می کنند؟
- برای بهبود راندمان، سازماندهی کنید. آیا کارگران انبار وقت زیادی را صرف پیدا کردن محصولات مناسب میکنند؟ آیا میتوانید با تغییر چیدمان، راندمان عملیاتی خود را افزایش دهید؟
- کارهای فرعی را برونسپاری کنید. ببینید کسب و کارتان در چه اموری خوب عمل نمیکند (طراحی، تولید محتوی بازاریابی و غیره)، آن امور را برونسپاری کنید. در عوض روی نقاط قوت خود تمرکز کنید.
البته این کار سادهای نیست، اما باید بدانید که جنگِ هزینه زیاد طول نخواهد کشید. هدف شما این است که علاوه بر اینکه بیشتر از رقبایتان دوام بیاورید، کسب و کار ماندگار و سودآوری را نیز ایجاد کنید. با آسان کردن عملیات خود به این هدف خواهید رسید.
نتیجه گیری
بهترین راه پیروزی در جنگ قیمت، این است که کلا از ورود به آن خودداری کنید. با کاهش دائمی قیمت، به کسب و کار و برندتان در طولانی مدت آسیب وارد میکنید. در عوض، تمرکزتان را روی بهبود بازاریابی، تغییر جایگاه و ساده کردن عملیات خود بگذارید.
خلاصه ی نکات کاربردی این مقاله:
حتی الامکان از جنگ قیمت خودداری کنید.
قبل از اینکه نگران جنگ قیمت شوید، ببینید آیا رقبا کسب و کار شما را نیز تحت تاثیر قرار میدهند.
در بازاریابی، به جای تمرکز روی قیمت، روی کیفیت محصولات و مزایای آنها تمرکز کنید.
برای مقابله با قیمتهای بالا، تجربه کاربری را بهبود دهید.
جهت افزایش سودآوری، عملیات را آسان کنید.