loader-logo

10 برند متمایز که خود را استادانه از رقبا متمایز کردند

برای ایجاد یک برند متمایز و هوشمندانه، لایه دار و درهم کوبنده­ حریف، سه فاکتور را باید لحاظ کنید:

  1. درک برند خود (عقاید و روابط درونی)
  2. درک محتمل ترین مخاطب (یا مخاطبان) خود
  3. درک تمایز نسبت به رقیب

ترکیب این فاکتورها، برندی معرکه خلق میکند. برای مشاهده این سه فاکتور در عمل، به خواندن ادامه دهید. در زیر برخی از شرکت های هوشمندی که در ایجاد برند متمایز نسبت به رقیب خود بسیار عالی عمل کرده اند، آورده ایم:

یک برند متمایز امروز بی تفاوت عمل نمیکند. آنها هیچوقت نمیگویند: «ما همیشه همینطور عمل کرده ایم»، برند متمایز میداند که برندش چیزی بیش از یک لوگوی خوش رنگ و لعاب یا وبسایت پرترافیک است.
برندهایی که رقبای خود را شکست میدهند، برندهایی هستند که میدانند برندسازی استراتژیک، عمیق تر از کدهای واکنش برانگیز و تصویری زیباست. برندسازی، لایه بندی و حجاری شده و باید مورد آزمایش قرار میگیرد.

Lush

چرا آنها یک برند متمایز هستند:

  1. آنها در بازار، نسبت به هر برند آرایشی دیگر متفاوت هستند.
  2. آنها به روش محلی گرم وصمیمی با دنیا در ارتباط هستند.
  3. آنها طرفدار خرید اخلاقی (ethical buying) و اصالت چیزهای دست ساز هستند. آنها مسئولیت اجتماعی و سازمانی نسبت به تصاویر لوکس و تجملاتی و … را مورد ارزیابی قرار میدهند.
  4. برندسازی آنها ساده و با اصالت است.
  5. طرفداران برند آنها یک گروه بسیار بزرگ است.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها مشتریان خود را درک میکنند. آنها دختری که محصولات زیبایی استاندارد به حد کافی داشته و اعتقادات قوی دارد را جذب خود میکنند.
  2. آنها نسبت به محصولات خود از خودگذشتگی نشان میدهند، مثلا آنها در فروشگاه، تقریبا از تمام محصولات خود، نمونه های رایگان و نمونه های آزمایشی عرضه میکنند.
  3. آنها فروشنده­ی محصول نیستند، بلکه آنها دیدگاه خودشان درمورد تعریف زیبایی را به فروش -میرسانند.

آنها یکی از خرده فروشی هایی هستند که انسان احساس میکند در اینترنت هم مثل دنیای واقعی قدم برمیدارد.

 

Airstream

چرا آنها باهوش هستند:

  1. Airstream از سال 1929 تاکنون در گروه کلاسیک بوده است.
  2. آنها یکی از مشهورترین ماشین های کاروان در جاده هستند. تصویر نمادین است.
  3. آنها هواداران بسیار زیادی دارند که چیزهای دوباره مدشده­ی زندگی را در برمیگیرد.
  4. محصولات آنها ترکیب بسیار عالی محصولات قدیمی است که در آینده عرضه میشود؛ یعنی نمای ظاهری، به صورت کلاسیک و سنتی و محتوای درون آن(باطن)، مدرن و امروزی است.
  5. آنها محصولات «لوکس بی کلام» (در ظاهر لوکس بودن خود را نشان نمیدهند)عرضه میکنند، این محصولات گرانقیمت بودن خود را نشان نمیدهند تا اینکه شما وارد بطن آن شوید!

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها روی کیفیت، تصویر و جامعه تمرکز میکنند. مثلا محصول گرانقیمت است ولی به ندرت از ارزش آن کاسته میشود تا اینکه برای آخرین بار تولید شود.
  2. آنها وبسایت و تجربه دیجیتالی جدیدی را در سال 2014 مجددا راه اندازی کردند.
  3. آنها مراسم بیشماری برگزار میکنند که معامله کنندگان و اجتماعات مردمی حضور دارند و شما میتوانید در آنجا در یک ماشین کاروان بنشینید و خودتان آن را تجربه کنید.

کمپین های آنها با شعار «مجذوب زنده» روی هوادارانشان تمرکز دارد.

Oscar health Insurance (بیمه سلامت اسکار)

چرا آنها یک برند متمایز هستند:

  1. آنها حس دوستانه، جذاب و ساده فهمی را به بیمه سلامت بخشیده اند.
  2. آنها در حمایت از خرید و درک بیمه سلامت، تجربه کاربری (UX) را مورد سنجش و بررسی قرار میدهند.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها با استفاده از تصاویری واضح، تعداد بسیار زیادی کپی مختصر و سایتی که در آن نقطه نظرات ثبت میشود، اطلاعات مفید و مختصری را به سادگی در رایانه، تبلت و موبایل در اختیار قرار میدهند.
  2. آنها فقط در نیویورک، در شبکه کوچک و خاصی فعالیت متمرکز دارند.
  3. آنها شفاف و بی پرده هستند. آنها با پزشکان مشارکت داشته و به شما اجازه میدهند گفته های خود را فورا سفارشی کنید.

آنها وعده و وعیدهایی میدهند که به سود مشتری است مثلا میگویند: «با پزشکان ما به رایگان صحبت کنید، یک نفر در طی یک ساعت با شما تماس خواهد گرفت».

T-Mobile

چرا آنها یک برند متمایز هستند:

  1. آنها شرکتی سلولی هستند که آنچه به معنای شرکت سلولی است را تغییر میدهند.
  2. آنها نیاز مشترکین کوچک تر که از قشر جوان بوده و در منطقه خاصی از شهر هستند را برآورده میکنند. این مشترکین نمیخواهند خود را درگیر و تحت تملک شرکت سلولی­شان کنند.
  3. آنها به مشتریان اصلی خود گوش کرده و رفتارهایشان را دنبال میکنند.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها پیامی را خلق میکنند که بزرگ ترین دغدغه های مشتری (که مرتبط با حامل است) را نشانه گرفته و از بزرگ ترین نقایصشان (اندازه­ی شبکه­ شان) دوری میکند.
  2. آنها پالت رنگ بی نظیر و قدرتمندی دارند، به صورتی فکر کنید!
  3. آنها  ETF  به معنای  قابل معامله در بورس ارائه میکنند.

آنها به مشتریان اجازه میدهند که تلفن های قفل نشده را جهت سوئیچ شدن به T-Mobile ارائه دهند.

Whole foods

چرا آنها یک برند متمایز هستند:

  1. آنها چیزی فراتر از یک فروشگاه خوار و بار هستند؛ آنها تولید کننده محتوا هم هستند .
  2. آنها در سایت خود تجارب کاملا جدیدی را به صورت آنلاین و آفلاین به مشتریان پیشنهاد میکنند.
  3. آنها میدانند که چرا مردم در درجه اول از فروشگاه Whole foods خرید میکنند؛ چون منبع مواد غذایی ارگانیک و بی خطر است.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها ایده ها را به اشتراک گذاشته و محتوای ارزشمندی خلق میکنند که خودستایی و لاف زنی نیست. آنها میدانند مشتریانشان به دنبال چه چیزی هستند.
  2. آنها سبک زندگی سبزتر را ترویج میدهند؛ آنها در سال 2008 از شر کیسه های پلاستیکی راحت شدند.
  3. آنها روی فروشگاه های محلی که احساس یک زنجیره بزرگ را متبادر میکنند، تمرکز دارند.
  4. آنها از طراحی شاد، منحصر به فرد و هوشمندانه استفاده میکنند که درک آن آسان است.
  5. آنها برای تبلیغ غذاهایشان، با برنامه های نمایشی مثل مجموعه تلویزیونی Top Chef (سرآشپز برتر) همکاری میکنند.

آنها میزبان رویدادها میشوند، بلاگ های مختلفی را راه اندازی میکنند و یک اپلیکیشن دارند؛ که نشان میدهد آنها از رقیبان خود جلوتر هستند.

Zendesk

چرا آنها یک برند متمایز هستند:

  1. خدمات مشتریان دیگر مثل قبل اینگونه نیست که خیلی دور باشد . حالا دیگر این خدمات با zendesk فوری، دیجیتالی و واقعی شده است.
  2. آنها پلتفرم خدمات مشتریان هستند که تمام نیازهای مشتری را یکجا برآورده میکنند (one-stop shop) که کل سازمان را توانمند میسازد.
  3. آنها به نمایندگی های خدمات مشتریان در اولویت بندی های خاصشان کمک میکنند. شرکت ها دیگر تنها نمیگویند : «بلیط بخرید».
  4. آنها باور کلیشه ای لاک پشتی بودن سرعت خدمات مشتریان را از بین می­برند.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. خدمات مشتریان به سادگی هر چه تمام تر ایجاد میشود.
  2. نرم افزار آنها بازخورد همه مشتریان را در یک محل جمع میکند.
  3. طراحی سایت آنها تر و تمیز و شهودی است که یادگیری آن را ساده میکند؛ و فرم و محتوا تنظیم میشود.

آنها بهترین تکنیک ها را به مشتریان خود عرضه میکنند که zendesk را به رهبر فکری صنایع تبدیل میکند.

Yoh

چرا آنها یک برند متمایز هستند:

  1. آنها به هیچ وجه شبیه بقیه سایت ها و شرکت های استخدامی نیستند.
  2. آنها از عکس و کپی کسل کننده و سنتی به دور هستند.
  3. آنها درمورد جذابیت شرکت خود آموزش میدهند؛ برند ریتم دارد.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها از پیام های جسورانه ای استفاده میکنند که با «شما» صحبت میکند نه اینکه درمورد «ما» صحبت کند.
  2. آنها تقریبا از هیچ اصطلاحات صنعتی استفاده نمیکنند.
  3. ظاهر و باطن برند آنها گیرا و منسجم است.
  4. طراحی وبسایت مبتکرانه آنها هایپرویژوال (hyper-visual یا پر از جلوه های بصری) است.

آنها محتوای قابل دانلود را برجسته کرده و CTA ها را پاک میکنند.

Four Quadrants Advisory

چرا آنها یک برند متمایز هستند:

  1. آنها نیاز بخش خاصی از بازار و مخاطبان را فقط به امور دندانپزشکی تامین میکنند.
  2. مشتریانشان آنها را بچه های دندانپزشکی خطاب میکنند.
  3. کار آنها از اعداد و ارقام گذشته و آنها مدافع و مشاور پرسودترین دندانپزشکان هستند.
  4. آنها استرس کار دندانپزشکان را برطرف میکنند.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها فرآیند واضحی دارند که با استفاده از صورت مزایای کاربر به سادگی ارائه میشود.
  2. آنها علاوه بر برنامه ریزی مالی، برنامه ریزی عملیاتی و سرمایه را نیز ارائه میدهند.

آنها تیم خود را توانمند میکنند تا برای وبسایتشان، محتوای با ارزش تولید کنند.

The middle finger project

چرا آنها باهوش هستند:

  1. آنها کپی راتینگ (copywriting) را از نو مجسم کرده و پیام مشاوره ای میفرستند.
  2. آنها اعتماد به نفس دارند و گاهی اوقات حامی عجیب و غریب بی­باکی در نویسندگی به خصوص نویسندگی کسب و کار هستند.

آنها چگونه تمایز ایجاد میکنند؟

  1. آنها از ایمیل های انفجاری پشت سر هم تحت عنوان «فقط نوک» استفاده میکنند که بخش های هوشمندانه اطلاعات را به اشتراک میگذارد.
  2. آنها به دلیل بزرگتری ارزش قائل هستند، که در نویسندگی با احساس خود تصمیم میگیرند.
  3. آنها یک کپی عالی از سبک زندگی در یک سازمان تولید میکنند.

آنها اسباب، طبقه بندی ها، وسایل و ایده های هوشمندانه ای را برای استفاده­ی هر کسب و کار به آن ارائه میدهند.

چرا ما متفاوت هستیم:

  1. ما سخنران ها و موضوعات بزرگ ولی مخاطبین خاص و متمرکزی داریم.
  2. ما در غرب میانه آمریکا، به سرعت شایسته کنفرانس بازاریابی go to میشویم.
  3. ما در حال توانمند سازی کسب و کارهای محلی هستیم تا به جای سخنران های ملی و بین المللی اصلی، سخنرانی کنیم و اسپانسر شویم.

چرا در تلاش هستیم که چنین کار را بکنیم؟

  1. ما داریم این رویداد را بوسیله ویدیو، محتوا و آمار موفقیت رویداد دوباره نشان میدهیم.
  2. ما با هر سخنران مصاحبه میکنیم و مصاحبه ها را با حضار به اشتراک میگذاریم.
  3. ما از سخنران هایی استفاده میکنیم که سوابق مختلفی دارند مثل تبلیغ محتوا، طراحی وب، آموزش فروش، تولید ویدیو و بازاریابی جست و جوی اینترنتی (ازجمله Dharmesh Shah از شرکت هاب اسپات و Gilian Muessig از شرکت نرم افزاری SEOMoz).

در پایان انتخاب را با شما میگذارم، برای اینکه برند شما در نوع خود عملا شاخص باشد، نباید از اشتباه کردن بترسید. برندها دقیقا مثل آدم ها، می¬آموزند و زمانی که به زمین میخورند، میتوانند از زمین بلند شوند و دوباره شروع کنند. شرکت هایی که در بالا ذکر شد، دلیر و بی¬پروا هستند و به همین خاطر برندسازی آنها هوشمندانه است.

0 Points


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.