تیم های بازاریابی نیازمند عمل کردن به دستور پخت سرآشپز هستند

قبل از اینکه وارد فضای بازاریابی شرکت Oracle بشوم، در طی جلسات حضوری که در Raleigh واقع در کالیفرنیای شمالی تشکیل میشد، یک هفته ای را با تیم محتوا و رسانه های اجتماعی سپری کردم. آنقدر خوش شانس بودم که نه تنها وقت صرف کار کردن با تیم جدید را داشتم بلکه شانس رفت و آمد با آنها را نیز پیدا کردم. در این تیم، ظاهرا روی غذاهای زیادی کار میشد.
در رستوران second empire، پشت میز سرآشپز که می¬نشستیم، یک غذای ویژه و خاص داشتیم. میز سرآشپز یک میز اختصاصی در آشپزخانه است که زیر نظر رئیس سرآشپز است. سرآشپز در طی هر وعده، طبق برنامه ریزی قبلی، غذا را برای ما سرو میکرد و خودش را به ما معرفی میکرد. از آنجمله کارهایی که در آشپزخانه¬ی یک رستوران مجلل و با کیفیت انجام میشود، کارهای دقیقی است و این موضوع نمونه عالی برای پویایی یک تیم است. مهم نیست در چه بخشی از سازمان کار میکنید، درس هایی در اینجا آورده ایم تا با تماشای این تیم در عمل یاد بگیریم.

رهبر استراتژی را تعیین میکند

رهبر یک سازمان با طرح استراتژی و تعیین مسیر تیم و ایجاد چشم انداز، سازمان را اداره میکند. سرآشپز منو را طراحی میکند و خاطر جمع میشود که مواد اولیه با سفارش مطابقت دارد، سایر آشپزها را استخدام کرده و خاطرجمع میشود که همه چیز برای اجرای بی¬عیب و نقص، سر جای خود قرار دارد. با توجه بدینکه سرآشپز صرفا بر آشپزخانه دارد، زمانی او وظیفه اش را به درستی انجام داده است که خط آشپزخانه بی عیب و نقص کار کند. موقعیت فیزیکی او در آشپزخانه، در آن سمت خط است که غذاها آماده میشوند، نه روی خط. او آنجاست تا به تیمش اعتماد به نفس القا کند و حضورش به معنای یک پشتگرمی و اعتماد در آنهاست. اگر مسائل بزرگ شدت بگیرند، او میتواند آنها را حل کند ولی حل مسائل بزرگ وظیفه ثانویه¬ی اوست. رهبر واقعی وظیفه خود را میداند و انتظار دارد هر یک از اعضای تیم نیز از وظیفه خود آگاه باشند.

رهبرتیم، تیم را هدایت میکند

مدیر یا رهبر تیم فردی است که تضمین میکند کار به خوبی انجام گرفته است. او چشم انداز رهبری را به مراحل قابل رسیدگی که تیمش بتواند بر عهده بگیرد، تبدیل میکند. سرآشپز تنها کسی است که با آشپزها در ارتباط است. او تمام دستورات را دریافت کرده و خاطر جمع میشود که آشپزها میدانند هر دستور را چطور انجام دهند. او خاطر جمع میشود که آشپزها، وسایل لازم و مواد مورد نیاز برای به انجام رساندن تمام کارهای محوله را در اختیار دارند. هر مشکلی که در ارتباط با یک غذای خاص وجود داشته باشد، رهبر تیم آن را در پشت جبهه برطرف میکند. یک تیم نمیتواند بدون رهبر قاطع و قدرتمند به موفقیت برسد.

آنها با فرآیند و تکرار موفق شدند

کارایی تیم بر اساس داشتن فرآیندی مشخص که بارها و بارها به خوبی کار میکند، میباشد. اگر هر زمانی که می-بایست کاری را انجام دهید، مجبور باشید نحوه انجام آن را مورد سنجش و بررسی قرار دهید، هیچوقت آن کار انجام نخواهد گرفت و دائما باید وقتتان را صرف این کنید که چطور باید این کار را انجام دهید. آشپزخانه رستوران حتی بیشتر از این با فرآیند و تکرار در ارتباط است. بازاریاب های پرکار ممکن است هفته ای یک پست (یا حتی روزی یک پست) در سایت خود منتشر کنند، آنها میدانند چطور باید گام به گام حرکت کنند تا کار را به انجام برسانند. رستوران ها هر شب صدها پرس غذا سرو میکنند. این کار هرگز اتفاق نمی افتد مگر با آگاهی کل تیم نسبت به وظایف خود در این فرآیند، یعنی از مقدمات تا پختن غذا جهت سرو.

زمان سنجی یعنی همه چیز

هر غذا باید بدون عیب و نقص پخت شده و در بشقاب قرار گیرد. اما این بشقاب های غذا باید با غذای افراد دیگری که سر همان میز نشسته اند، در یک زمان سر میز آورده شوند(هماهنگی زمانی). این یکی از بزرگ ترین چالش های آشپزخانه های رستوران است که مردم عادی نمیتوانند ریاست آن را بر عهده بگیرند. حتی موقع پخت شام در خانه نمیتوانیم زمان پخت کلم بروکلی در مایکروویو را که فقط ۵ دقیقه وقت میگیرد، دقیقا همان ۵ دقیقه تنظیم کنیم. ما اغلب به فرآیندهای خطی فکر میکنیم ولی اغلب اوقات باید به گونه ای مدیریت کنیم که چندین کار، به طور هماهنگ و در یک زمان به پایان برسد. وقتی اعضای مختلف تیم مسئول عناصر مختلف پروژه باشند، فرآیند و رهبر هر دو، پروژه را در مسیر خود نگه میدارند. اگر موقعی که ایمیلتان را ارسال میکنید، صفحه فرود (landing page) وجود نداشته باشد، چیزی هم وجود ندارد که مشتریان واقعی (customers) و مشتریان احتمالی (prospects) شما روی آن کلیک کنند. این موضوع به نرخ مکالمه (conversion rate) شما کمک نمیکند. در کل فرآیند، تمام عناصر باید زمان بندی شوند تا در زمان مناسب به اتمام برسند.

عرضه مهم است، اما مزه مهمتر

هر پرس غذایی که از آشپزخانه بیرون می¬آید، یک لایه بندی تمام عیار است. مواد اولیه مختلفی روی پیچ های رنگارنگ سس تجمع می¬یابند و در نگاه ما، جلوه¬ی بسیار جذابی را ایجاد میکند. مهم نیست که این غذا چقدر زیباست (شرط لازم و نه کافی)، بلکه همچنان باید مزه شگفت انگیز یا حداقل مزه بسیار عالی بدهد. تکنیک های پردازش غذا، این انتظار را از عطر و طعم ایجاد میکند که غذا حتما تاثیر مطلوبی بر مشتری میگذارد. درست مثل تولید محتوایی است که انتظارات خوانندگان را برآورده میکند. با کار کردن روی عطر و طعم یا محتوای باارزش و به نتیجه رساندن آن، کسب اعتماد کنید.

جایزه: به ظرف غذا دست نزدید! داغه !

انسان ذاتا موجود عجیب و غریبی است، چون اگر کسی به ما حرفی بزند، همیشه به آن اعتقاد نداریم و باید آن حرف را برای خودمان به اثبات برسانیم. هرموقع ظرف یا کاسه بسیار کوچک کنگره داری (به نام Ramekin) که داغ است، جلوی ما بگذارند و گارسون به ما بگوید این ظرف داغ است، با این حال میخواهیم خودمان از داغ بودن آن مطمئن شویم. شاید وقتی گارسون این ظرف را از آشپزخانه سر میز آورده، سرد شده باشد. خود ما در آشپزخانه غذا میخوریم پس زمانی برای سرد شدن وجود ندارد. موقعی که به عنوان بخشی از تیم، در حال کارکردن هستید و فردی راجع به پروژه¬ی در حال اجرا، حرفی به شما میزند، لازم نیست آن را بررسی کنید تا نسبت به صحت و سقم آن خاطرجمع شوید. چیزی که به شما گفته میشود را بپذیرید و مرحله یا کار بعدی را انجام دهید.

این متن برگردان و ویرایشی بود از oracle.com امیدوارم با مطالعه و بکار بردن این مطالب بتوانید فرآیند فروش خود را بهبود داده و نتایج بهتری کسب نمایید .

۱۳۹۶-۹-۷ ۲۳:۰۶:۳۹ +۰۰:۰۰

About the Author:

امین کاچار
دیگر حاشیه امنی برای محصولات شما در بازار رقابت وجود نخواهد داشت. تکنولوژی و فناوری اطلاعات سرعت تغییرات را صد چندان کرده است. حالا برای رسیدن به یک سطح امن از رقابت و دوری از جنگ قیمت توانمندی های جدیدی را نیاز داریم. در این زمان فرآیندهای بالغ بازاریابی و فروش و افراد و تیم های توانمند شده و سازماندهی شده قابلیت ها و مزیت های رقابتی کسب و کارهای برنده خواهد بود.